arurelia_topRewolucji 17, Wspomnienia Aurelii GROTEST MARU
2015 Podwórka kontra pałace  FESTIWAL ŁÓDŹ 4 KULTUR

Wspomnienia Aurelii to spektakl, który powstał we współpracy z Grotest Maru - międzynarodową grupą z Berlina, z którą współpracuję od 1998 roku na zaproszenie Festiwalu Łódź 4 Kultur. Zagrany został na jednym z łódzkich podwórek jako kolejna produkcja "podwórkowa" festiwalu.

Babciu, ty pochodzisz przecież z Łodzi, gdzie również mieszkali  Żydzi i Polacy. Czy biliście się i nienawidziliście wzajemnie jak ludzie w telewizji w wiadomościach? To pytanie postawił mi mój 13-letni wnuk w maju 1999 podczas emisji wiadomości o wojnie w Kosowie. Postanowiłam mu zatem wyjaśnić, co wtedy w Polsce u nas się działo, zanim 1 września 1939 wybuchła wojna. Musiałam więc sięgnąć pamięcią do moich dziecinnych lat i zastanowić się, co jeszcze w pamięci przetrwało...

Tak zaczynają się wspomnienia Aurelii Scheffel, Niemki, jako dziecko mieszkającej w przedwojennej i wojennej Łodzi. Jej rodzice byli robotnikami w fabryce, analfabetamii.

2

Spektakl, w którym odpowiedzialna byłam za scenariusz i częściowo za reżyserię oraz w którym grałam jedną z ról podzieliliśmy za książką Aurelii na dwie części: przedwojenną i wojenną. Festiwal zproponował nam świetną przestrzeń: zamknięte podwórko z czterema fasadami kamienic, z czego dwie wyglądały na zamieszkałe (mieszkała tam jedna rodzina i jedna starsza pani, resztę lokatorów wyprowadzono), trzecia to ogromna ściana z jednym maleńkim okienkiem a czwarta była zrujnowana i wypalona od wewnątrz. Przestrzeń ta idealnie pasowała do historii Aurelii.

Z aktorami Grotest Maru (Niemcy, Hiszpania i Portugalia) oraz polskimi stworzyliśmy prostą ale dogłębną opowieść, skracając ale nie odchodząc od wpomnień autorki. Narracja - autentyczne teksty Aurelii puszczane były z taśmy. Pomysł, żeby Aurelia zagrała w spektaklu niestety nie doszedł do skutku ze względu na odległość i jej stan zdrowia. Zagrała ją młoda studentka studia teatralnego, w którym uczę. Spektakl zaczynał się prologiem na ulicy a kończył wspólnymi tańcami, mieliśmy bowiem orkiestrę na żywo - studentów ze szkoły muzycznej, którzy grali przedwojenne szlagiery, przypomniane zresztą przez Aurelię podczas jednej z wizyt. Oprawę muzyczną do części wojennej tworzył Jacek Mazurkiewicz, również na żywo.

 

Koncept: Ursula Maria Berzborn, Barbara Prądzyńska

Dyrektor artystyczny, kostiumy, scenografia: Urszula Maria Berzborn

Scenariusz, współpraca reżyserska: Barbara Prądzyńska

Tłumaczenie, koordynacja: Joanna Orzechowska

Produkcja: Nadine Becker, Ursula Maria Berzborn, Michał Koroza

Głos narratora: Aurelia Scheffel

Kreacja aktorska: Catia de Almeida Santos, Arkadiusz Kos, Axel Meyer, Karolina Pawełska, Barbara Prądzyńska, Monika Roszczak, Sergio Serrano

Muzyka: Jacek Mazurkiewicz oraz studenci Akademii Muzycznej w Łodzi: Jakub Jung, Jan Karbowski, Artur Małecki, Ada Rusinkiewicz, Jakub Rusiński pod opieką artystyczną Marka Kądzieli

Dyrektor techniczny: Mateusz Kamiński, Robert Lange, Emil Ruszczyński

Premiera: czerwiec 2015 Łódź

 

Mieszkałem sobie we facyjacie ciuralla ciurallalaaaa

Zamiast firanek wieszałem gacie ciuralla ciurallalaaaa

Za szafą miałem beczkę od śledzi ciuralla ciurallalaaa

Bawię się w pana wiedzą sąsiedzi ciuralla ciurallalaaa

Aniele mój złoty ,tańcz walca z ochoty

Tańcz walca tak mile, zabawiaj mnie chwilę .

Drogi Użytkowniku, w ramach naszej strony stosujemy pliki cookies. Ich celem jest świadczenie usług na najwyższym poziomie, w tym również dostosowanych do Twoich indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu. W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Zamknij